16 شهریور 1400
تزکیه و تربیت در قرآن کریم
قرآن کریم بارها و بارها خداوند را با لفظ «رب» به معنای تربیت کننده یاد کرده وپروردگار عالم را نخستین «مربی» معرفی نموده و در آیه 2 سوره جمعه، تزکیه را برتعلیم مقدم شمرده و وظیفه رسول خدا(ص) در قبال مردم را ابتدا تزکیه و سپس تعلیم دانسته است..
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ .....
جایگاه تربیت در نهج البلاغه
از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه، جوانان بسیار تربیتپذیر هستند و برای این امر آمادگی فراوان دارند.
ایشان درنامه 31 نهج البلاغه به فرزند خود امام حسن(ع) میفرمایند:
«دل جوان نوخاسته، مانند زمین خالی از گیاه و درخت است؛ هر بذری در آن افشانده شود میپذیرد و در خود میپرورد. من در آغاز جوانیات به ادب و تربیت تو مبادرت کردم، پیش از آنکه عمرت به درازا بکشد و دلت سخت شود».
جایگاه تربیت در نظام اسلامی
انقلاب اسلامی ایران با قصد برپایی نظام اسلامی بر پایه قرآن وتعالیم اهل بیت (ع) پایه گزاری شد.
و یکی از ارکان مهم این نظام تعلیم و تربیت بود...
با همین هدف، به دست شهید بزرگوار باهنر پایه نظام پرورشی در مدارس گذاشته شد.
و سالها بعد به فرمان مقام معظم رهبری و با تلاش فراوان عده کثیری از دانش آموختگان دانشگاه و حوزه ، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران نوشته و بحمدلله اجرایی شد.
و ما در دبیرستان نرگس درحد بضاعت کوشیدیم که براین مبنا عمل نماییم.
گزارش مبسوط فعالیت های فرهنگی در این زمینه در مطالب بعدی ارائه خواهد شد ....
تعداد مشاهده (260) نظرات (0)